Cookies help us give you the best experience of our site. However, you can change your cookie settings in your browser depending on your preferences. Please read more about our cookies in our Cookie Policy.

07:46 | September 24, 2020

att starta bolag del 4 – marknadsföring, SEO, Google, influencer marketing, Facebook och retargeting

Hej älsklingar! 

Det är dags för den sista delen i min serie av inlägg på temat hur man startar bolag. Här kan ni läsa del 1, 2 och 3. I det här inlägget blir det marknadsföring för hela slanten. Allt ifrån vilka verktyg och strategier man kan använda till hur man kan gå tillväga när man väl har bestämt sig för hur man ska annonsera. När hemsidan(som jag gick igenom i förra inlägget) är på plats så är det dags! Jag visste redan innan jag lanserade Organista vilka marknadsföringskanaler jag ville satsa på. För mig har bilden alltid varit glasklar men sen har jag haft jättemycket att lära mig inom respektive område. Jag tror däremot på en kombination av SEO, Google, Facebook (inkluderar Instagram), Influencer Marketing och E-mail Marketing (som en del av en retargeting strategi). Här nedan har jag samlat mina bästa tips!

SEO

Det första jag gjorde när vår hemsida var klar och innan vi lanserade var att SEO-anpassa allt. Och då menar jag verkligen allt! Sökordsoptimering är något av det viktigaste du kommer ägna din tid åt när du startar en e-handel. Ja, det är lite jobbigt, och ja, det tar jättemycket tid. Men det är så värt det! Jag har skrivit en längre guide om just SEO här så läs gärna den. Men i korta drag så anpassar du din hemsidan med sökord, bildnamn, länkar och beskrivningar av produkterna som kommer påverka hur du rankas när någon gör en organisk sökning på Google. Det är till exempel bra att använda sig av ord och meningar som folk ofta söker på, då hamnar man högre upp i sökordningen. Jag tog fram sökvolym på olika sökord och anpassade unika texter för varenda produktsida, bild och produktkategori på hela Organista. Det tog ungefär en vecka men var värt varenda sekund så här i efterhand. Sedan starten har vi fått in en hel del organisk trafik och vi konverterar dessutom mycket på den. Det fina med organisk trafik är att det är i princip den enda ”marknadsföringsformen” som inte kostar något. Om man inte räknar med tiden det tar att hela tiden sökordsoptimera hemsidan. Det är dessutom väldigt köpbenägna kunder som kommer in till din sida via organiska sökningar då de redan letar efter produkter, det är inte du som företag som måste övertyga kunden om att produkten är bra att ha för det vet dem redan om. Jag är i princip självlärd när det kommer till SEO, så mitt tips är att googla och läsa på om SEO, det går ganska snabbt att lära sig och jag som älskar excel-filer byggde ett system i Excel som jag sedan systematiskt implementerade på hela hemsidan. Det är viktigt att ha så många unika sökord och förklaringar som möjligt så det är bra att göra en plan först för att undvika för mycket upprepningar. Jag rekommenderar verkligen att prioritera detta då ni kommer tjäna jättemycket på det i längden. Idag kan jag verkligen se att det fungerar och en stor del av våra konverteringar kommer som sagt från just organisk trafik. Tips! Hubspot har gjort en bra bok om SEO-myter som finns att ladda ner här. Det går också använda en byrå eller konsult, som hjälper till med att sökordsoptimera hela din hemsida men det kostar så klart. Det finns dessutom en del appar och hjälpmedel som man kan betala för att automatisera hela processen. Det tänkte jag kika på nu under hösten för att hela tiden bli mer effektiv i mitt arbete med Organista! Jag lovar att säga till om jag hittar någon riktigt bra. 

Google 

När jag lanserade Organista började jag med att sätta upp Adwords och Google Shopping själv, men mycket längre än så kom jag inte. Jag kan tycka att Googles marknadsföringsverktyg är mycket krångligare än vad de behöver vara. Det finns säkert någon bra förklaring eller baktanke med det men jag insåg ganska snabbt att jag behövde hjälp. Resultatet blev inte alls bra till en början, det blev snabbt väldigt dyrt och med tiden har jag lärt mig att det är guld värt att arbeta med duktiga konsulter när man startar ett helt nytt bolag. När man är i början av sin start up-resa så har man sällan råd att anställa och just nu arbetar jag med en konsult som heter Eva. Hon är jätteduktig på SEO också men för oss sköter hon främst Google Shopping, Google Ads och Google Adwords. Våra produkter är lite knepiga då det inte finns så mycket sökvolym än men det blir bättre och bättre och Eva ser till att optimera våra annonser för att synas och sälja så mycket som möjligt där det går! Det finns även många byråer som specialiserar sig på Google-marknadsföring men det är ofta väldigt dyrt och det är lätt som start up att hamna i skymundan hos en byrå och bli bortprioriterad.  Jag gillar dessutom snabb handpåläggning och att jobba med bara en person som dessutom brinner för vår produkt och vårt erbjudande. Oavsett vad du väljer, ta hjälp med den här biten om du inte själv är proffs på Google-marknadsföring, du kommer spara så otroligt mycket tid!

Influencer marketing

Jag har sagt det innan och jag säger det igen. Idag måste man synas överallt om man vill sälja sin produkt! Jag tror på att synas på Google när någon söker efter en produkt, sen vill jag att våra annonser dyker upp i ditt flöde på Facebook och Instagram kort därefter och så vill jag så klart att någon du har en relation till rekommenderar produkten. Det kan vara en vän, familjemedlem, eller varför inte en influencer? 

A och O för att lyckas med Influencer Marketing skulle jag säga är att ha en tacksam produkt. Dvs. något som influencers gillar, kan få användning av och tycker är kul att visa upp i sina kanaler. Jag har fått många kontakter via mitt jobb som influencer så klart men influencer marketing handlar i mångt och mycket om att bygga relationer. Mer än hälften av alla influencers som har skrivit om och visat upp Organista är personer som jag inte hade någon relation till innan. Vi har jobbat hårt med att skapa relationer till influencers och att få dem intresserade av våra produkter. Vi gjorde inte mer än runt tio pressutskick i samband med lanseringen och sen spred det sig som ringar på vattnet. Ju fler som visade upp produkterna desto fler fick upp ögonen för oss och jag är så tacksam för alla mina fina vänner som spred vårt budskap i sina kanaler i början och fortfarande är världens bästa ambassadörer.

Vi hade flyt och fick väldigt bra respons på våra produkter och det är dessutom många influencers som har köpt våra produkter efter att de har sett dem hos sina influencer-kolleger. Jag har fått nypa mig i armen flera gånger när några av Sveriges största Youtubers och Instagram-profiler har lagt en beställning, haha. Det känns lika mäktigt varje gång! Och ska jag bryta ner det i tre delar så skulle jag säga att vår framgång och all spridning i sociala medier beror på produkten (kvalitet, design, funktion osv), nyhetsvärdet (produkten är hyfsat ny och det är många som aldrig har använt packningsprodukter tidigare)  och vårt varumärke/branding (och med det syftar jag på hur vi själva kommunicerar vårt varumärke). Vi lägger jättemycket tid på bilder, innehåll och våra egna kanaler. Jag vet själv hur viktigt ett varumärkes branding är för mig som influencer när jag väljer att visa upp en produkt i mina kanaler. 

Det var först i somras som vi började betala för Influencer Marketing och är det någonting man ska ha med sig så är det att den här branschen utvecklas otroligt fort. Förut var det mest värdefulla man kunde få ett omnämnde trots att influencern inte har fått betalt. Idag konverterar det inte lika mycket, det är jättebra för branding men vill man sälja idag så ska man göra samarbeten. Gärna där produkten förklaras in i minsta detalj och med en rabattkod till följarna. Hittills har vi jobbat med Margaux, Petra och Michaela som enligt mig är några av Sveriges bästa influencers. Samarbetena har gått riktigt bra så det kommer bli flera och så letar jag efter ytterligare 1-2 profiler. Har ni några tips på någon ni tror hade passat Organistas varumärke så får ni gärna lämna en kommentar. Det kanske finns någon som passar perfekt för oss men som jag inte har hittat eller tänkt på!

Facebook marketing 

Jag hade nog inte förstått storheten i Facebook-marknadsföring innan jag verkligen satte igång med det som verktyg men jag visste hela tiden att det var det här jag ville lägga ner absolut mest krut på. Till en början kämpade jag på egen hand med hjälp av Blueprint. Det är Facebook’s eget utbildningsverktyg där det finns en massa e-kurser i ämnet. Sen hittade jag ju Damon som kunde hjälpa mig att bygga målgrupper och göra retargeting, dvs. hitta nya målgrupper som liknar den som fungerat bra innan samt att annonsera för kunder som redan har visat intresse för våra produkter. Jag skapar som sagt allt innehåll själv men har även fått lägga band på mig själv. Jag gillar perfekta annonser, snygga videor och proffsiga bilder. Men det är inte alltid det som fungerar bäst på Facebook. Det får gärna vara innehåll som känns user generated, det vill säga att det ska se lite ut som att en vän eller bekant har lagt upp det. Uppfattas innehållet för perfekt så känns det inte lika genuint och för säljande vilket gör att dina potentiella kunder bara sveper rakt förbi det.

Ni vet ju själva, vi utsätts för så mycket reklam idag och det är viktigt att man som företag erbjuder ett mervärde eller en lösning på mottagarens problem. Video och rörligt material konverterar flera gånger mer än stillbilder och testa er fram. Vi har både mer perfekta annonser och några som vi har filmat med en simpel mobilkamera som har fungerat jättebra för oss. Damon fick en anställning på ett företag som gjorde att han var tvungen att säga upp sina konsultuppdrag så i slutet av förra året blev jag med ny Facebook-konsult. Han heter Fedja och vi fick ju inte världens bästa start med tanke på Corona men han har verkligen överlevererat, både under Corona men också sen i maj när vår försäljning sakta men säkert kom igång igen. Nu har vi verkligen hittat ett format som fungerar för oss och Facebook är världens bästa marknadsföringskanal när man väl lär sig hur det fungerar. Tänk på att inte ge upp, man måste konstant förnya sitt erbjudande och testa nya saker för att hålla intresset uppe! Vill ni komma i kontakt med Fedja så kan ni maila mig på [email protected] så kopplar jag ihop er. Jag är så nöjd och rekommenderar honom till alla! Ett tips är att ni även själva läser på och intresserar er för Facebook-marknadsföring för att lära er vad som fungerar för just ert företag. Det är alltid bra att kunna hänga med i samtalen med konsulterna och ifrågasätta och komma med förslag!

Intagram Marketing 

Instagram och Facebook är ju egentligen samma sak men jag ville ändå bryta ut Instagram och prata lite om följare. Jag är nog inte ensam om att vilja bygga upp en bra följarskara på Instagram. Sedan dag ett har vi fokuserat mycket på vårt content där för att det ska ha samma röda tråd som allt annat vi gör för Organista. Jag har skrivit ännu mer om det här men vill än en gång poängtera hur viktigt det är som företag att se sin Instagram-profil som sitt alldeles egna lilla skyltfönster. Även om privata konton och influencers har gått från ett kurerat flöde till ett mer avslappnat så är det viktigt att ha en röd tråd. Du har bara några sekunder på dig att övertyga någon som kikar in din profil att börja följa. Så tänk egentligen att de nio senaste bilderna ska reflektera vad ditt varumärke gör och står för. Så tänker jag när jag planerar våra Instagram-poster.

I våras kom jag dessutom i kontakt med ett företag som heter Flw Strategies. De gör bland annat Instagram-tävlingar via sin profil Coordinated Competitions med stora influencers som t.ex. Therese Lindgren. Vi har deltagit ett par gånger nu och har fått flera tusen nya följare varje gång. De jobbar uteslutande med svenska influencers som har många följare i Sverige och med högt engagemang. På så sätt har vi nått flera tusentals nya kunder i vår målgrupp och kan nu kommunicera med dem via vår egna Instagram-profil. Tips! Idag har vi runt 17 000 följare på Instagram och många har vi även fått via våra annonser och när influensers har taggat oss. Jag är supernöjd med 17 000 följare på knapp 1,5 år med tanke på hur svårt det är att få nya följare idag men jag siktar så klart ännu högre och fortsätter kämpa, hehe!

E-mail marketing 

Och så till den näst sista punkten. Nyhetsbrev och e-mailmarknadsföring. Det här är den billigaste marknadsföringsformen skulle jag säga. Vi lägger betydligt mycket mer pengar på Facebook och Google marknadsföring jämfört med vad vi betalar för vår nyhetsbrevstjänst Omnisend. Vill man lyckas med nyhetsbrev så gäller det att bygga upp en stor kundbas så att man har någon att skicka mailen till. Vi har bland annat åstadkommit detta genom att vi bjuder på nedladdningsbara planners och listor. Då får besökaren något mot att vi får dennes e-mailadress. Kunden ska när som helst kunna avfölja nyhetsbrevet så klart och det ska tydligt framgå i din GDPR-policy vad du ska använda e-mailadressen till. Men vi märker att så länge vi inte skickar nyhetsbrev för ofta så är det väldigt få som väljer att avsluta sin prenumeration. Vi konverterar som bäst via våra nyhetsbrev antingen när vi släpper nya produkter eller har ett bra erbjudande i form av en rabattkod eller liknande. Det är ju ett fantastiskt marknadsföringsforum då det är personer som redan har signat upp sig för att de är intresserade av ditt företag och era produkter. 

För att skapa och skicka nyhetsbrev har vi använt oss av verktyget Omnisend. Det finns nämligen som plugin till Shopify och på så vis hanteras mailadresserna i en och samma plattform, vilket är både säkert och tidseffektivt. Jag tycker att Omnisend har fungerat väldigt bra hittills, det går att göra riktigt snygga nyhetsbrev väldigt enkelt och det är roligt att jobba i. Annars har jag hört av vänner att även Mailchimp är väldigt bra. Oavsett vilket verktyg man använder sig av så hamnar tyvärr en hel del nyhetsbrev i mottagarens skräppost och det verkar inte finnas så mycket att göra åt detta. 

Retargeting 

Oavsett vilken typ av marknadsföring du använder dig utav så GLÖM INTE BORT vikten av retargeting. Vi utsätts för så många reklambudskap idag och det sägs att en konsument behöver se och höra talas om en produkt upp till åtta gånger innan de väljer att ta ett köpbeslut. Det finns jättebra sätt att jobba med retargeting både på Facebook och Google. Du kan alltså ställa in annonserna att visas för personer som redan har besökt din sida men som inte redan har köpt produkten. Du kan anpassa annonserna så att mottagaren lär sig mer om ditt företag och era produkter och du kan även rikta annonser mot kunder som redan har köpt dina produkter och som med största sannolikhet kommer köpa igen. Retargeting kostar inte alls lika mycket som annan annonsering och konverterar massor, tips! 

Läs de andra delarna jag har skrivit om att starta bolag här:

Att starta bolag, del 1 – Domän, Aktiebolag, Kapital och Varumärkesskydd

Att starta bolag, del 2 – Produktion, Import, Tull, Tredjepartslager och Logistik

Att starta bolag, del 3 – Grafisk Profil, Hemsida och Sociala Medier

Och om ni har några önskemål på framtida inlägg som rör företagande och Organista så lämna gärna en kommentar!


4 kommentarer



4 kommentarer om “att starta bolag del 4 – marknadsföring, SEO, Google, influencer marketing, Facebook och retargeting”

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Jag accepterar villkoren som finns här

  • Wow, vad inressant.
    Verkar riktigt avancerat. kan du allt det där?

    Reply
  • Testa att kontakta Frida Ramstedt som har Skandinaviens ledande inredningsblogg: https://trendenser.se

    Reply
  • Otroligt tacksamt, Linn, att du tagit den enorma tiden det måste tagit att skriva ett sådant här välformulerat och informativt inlägg. Lärde mig lite nytt och jag tror också det är tacksamt att se ungefär hur ett upplägg kan se ut. 🙂 God helg!

    Reply
  • Vilket otroligt bra inlägg – grym du är! Hett tips på influencer som konverterar superbra är Helen Torsgården, hennes youtube-kanal är ett riktigt praktexempel på hur man bygger relation till följarna. Kanske har ni redan samarbetat med henne, men om inte så tror jag hon skulle älska Organistas produkter.

    Reply