Cookies help us give you the best experience of our site. However, you can change your cookie settings in your browser depending on your preferences. Please read more about our cookies in our Cookie Policy.

07:17 | March 6, 2020

Organista fyller 1 år och hur allting började

Hej vänner!

Idag är ingen vanlig dag för idag är det Organistas första födelsedag! HURRAAA! Tänk att det har gått ett helt år sedan lanseringen? På ett sätt så känns det som igår när jag satt där på kontoret och tryckte på startknappen men samtidigt så känns det som att jag alltid har jobbat med det här. Organista har ju verkligen blivit min lilla bebis!

Jag tänkte att det kunde vara kul med en liten tidslinje, för även om lanseringen var för ett år sedan så föddes ju idéen mycket tidigare än så.

2017

December

I slutet av året är det en läsare som hör av sig till mig och vill ta en kaffe efter att hon har läst ett inlägg där jag skriver att jag vill starta ett nytt företag. Hon har läst min blogg ett tag och tycker att vi verkar resonera väldigt lika när det kommer till jobb och företagande. Vi tar en fika och pratar om lite företagsidéer och hon känns verkligen som en yngre version av mig fast kanske lite mer tillbakadragen och lugn. Jag berättar om min idé och hon gillar den.  Jag samlar på påsar och necessärer vid det här laget och använder allt jag kan få tag i för att organisera min resväska och tänker att det måste finnas ett bättre och snyggare sätt att göra det på.

2018

Januari

I januari tänker jag fortfarande på företagsidéen 24/7 och när jag och Mattias hyr en stuga i Fjällen sätter jag mig en dag och skriver hela affärsplanen. Det är då jag bestämmer mig för att jag verkligen vill göra det här. Hon gillar upplägget och jag känner att jag behöver minst en till som kan jobba operativt med bolaget vilket hon kan tänka sig i minst 3-6 månader. Jag jobbar ju heltid med mina kanaler och vill inte sluta med det men kan tänka mig att dra ner lite. Vi börjar planera för fullt och tanken är att vi ska äga halva bolaget var.

Februari

När jag är på väg hem från Thailand och står på flygplatsen får jag ett mail precis innan vi ska hoppa på planet. Hon skriver att hon har tänkt mycket, antagligen ska hon och hennes sambo flytta och hon vet inte riktigt om hon tror på affärsidéen. Jag har känt det på mig men blir ganska chockad precis när jag läser det. Jag minns det här så tydligt, för jag står med Petra och Joanna och läser mailet för dem och de säger bara: “Skit i det, kör själv!” Och det är precis vad jag tänker också. Under flygresan vänjer jag mig vid tanken och blir istället exalterad för hittills är det främst jag som har varit den drivande av oss två. Jag känner mig helt säker på att jag kommer klara det här på egen hand trots mitt andra heltidsjobb, det är ju så pass flexibelt.

Mars

I mars börjar jag leta fabriker! Jag har kontakt med flera olika, i både Europa och Asien, men märker att kommunikationen är ett problem. Då får jag ett tips och tar ett möte med vad jag inte vet då kommer bli min famtida agent. Vi klickar direkt och börjar ta fram prototyper utifrån mina skisser. Jag har ritat allt med papper och penna och min vän Sofia som är industridesigner hjälper mig att göra digitala ritningar till fabriken.

April

I april har vi kommit så långt att det är dags att registrera ett varumärke och starta aktiebolag. Jag har kämpat med namnet i flera månader och det är så svår att hitta lediga domäner. En kväll när jag sitter hemma vid matbordet och brainstormar för hundrade gången så kommer det till mig som en skänk från ovan. Någonstans i en text under dagen har jag läst ordet ‘fashionista’ och så säger jag till Mattias: “Vad tror du om Organista?” Han nappar direkt och sedan ringer jag en vän också som älskar namnet. Han tycker det förklarar direkt vad det är för produkt och det var precis ett sådant namn jag var ute efter. Ett namn som man kommer ihåg!

Juni

I juni får jag de första prototyperna och det är jättemycket ändringar som behöver göras. Framförallt val av material för det vi testar första gångerna funkar inte alls bra till de här produkterna. Men nu är vi igång på riktigt och jag varumärkesskyddar även Organista under juni.

September

Under sommaren och hösten kör vi 2-3 vändor till med prototyper. Jag och Matilda börjar bygga upp hemsidan, jag skissar på designen för våra kanaler och letar förpackningar och logistiklösningar.

December

Jag vill lansera Organista i december lagom till julhandeln men produkterna känns inte helt hundra så vi bestämmer oss för att köra en sista vända och få till de där sista detaljerna som höjer kvaliteten på produkterna ytterligare ett snäpp.

2019

Januari

I januari får vi de sista prototyperna och jag bestämmer mig för att trycka på startknappen. Produktionen är igång! Under tiden börjar jag fixa med betal- och logistiklösningar och allt annat som måste vara klart till lanseringen.

Februari

I slutet av februari får vi produkterna och då har även Masha börjat sin praktik hos oss. Hon finslipar på designen till hemsidan och våra kanaler samtidigt som jag och Matilda bygger upp lager hemma i vår lägenhet.

Mars

Och i mars smäller det! Den 6e mars 2019 för att vara helt exakt. Det är en onsdag och onsdagar är tydligen en bra veckodag att lansera saker på så jag kör på det. Jag är superförkyld, har feber och har jobbat dygnet runt de senaste veckorna med väldigt lite sömn men det är sekundärt, jag är så laddad för lanseringen. Min agent Richard hjälper mig att skriva ett grymt pressmeddelande som vi skickar ut på morgonen och jag publicerar hemsidan. Sen är karusellen igång. Flera medier uppmärksamma pressmeddelandet och lägger upp artiklar om Organista. Mina vänner och följare delar nyheten på Instagram och de första ordrarna börjar trilla in. Jag är helt mållös och vi lägger flera timmar om dagen på att packa och skicka ordrar.

April

Försäljningen ökar för varje vecka som går och de delarna som kändes mest nervösa från början avtar efter hand som jag märker hur väl produkterna mottas av våra kunder. Det är en del motgångar också så klart. Fabriken vi jobbar med har aldrig gjort likande produkter tidigare så när vi kvalitetssäkrar märker vi att stora dela av produktionen inte håller måttet. Nästan 30% av produkterna går inte att sälja så jag får hälften av värdet på de felaktiga produkterna i avdrag på nästa faktura. Som tur är gör vi en så noggrann kvalitetskontroll, vi lägger flera dagar på det här och går genom varenda produkt så det är aldrig någon kund som drabbas men jag är helt knäckt ändå så klart.

Maj

I maj börjar vi sälja slut och jag lägger en ny beställning hos fabriken…

Juni- Augusti

…som vi får i juni. I slutet av månaden  flyttar vi även hela vårt lager till vårt nya tredjepartslager i Småland. Under sommaren säljer vi riktigt mycket produkter och i augusti börjar vårt lager ta slut igen. Det är flera influensers som lägger upp och visar hur de använder produkterna och vår annonsering på Facebook och Google går riktigt bra.

September

I september gör jag justeringar på produkterna och börjar skissa på en ny design.

Oktober

I oktober lägger jag en tre gånger så stor beställning som första gången och den här gången ska vi även släppa vår nya färg taupe, en ny design på trycken och en hel del helt nya produkter. Under oktober har vi slut på vårt lager så vi stänger ner hemsidan och gör om hela den också inför det nya kollektions-släppet.

November

Den 20e november, lagom till Black Friday får vi våra nya produkter. Under bara tio dagar säljer vi för dubbelt så mycket som vi tidigare har gjort under en hel månad.

December

I december är jag lite orolig för att Black Friday har tagit över julhandeln men vi säljer för ännu mer under december månad och under 40 dagar säljer vi för nästan lika mycket som vi har gjort under hela tiden sedan lanseringen. Den nya designen känns verkligen som tio poäng och i slutet av året är jag så tacksam för att allt har gått så bra!

2020

Januari

I januari börjar vi sälja slut utav flera av de nya produkterna och det är stora influensers som lägger upp och visar både på Youtube och Instagram hur de använder våra produkter när de packar.

Februari 

Runt Alla Hjärtans dag slår försäljningen i taket igen och jag som har räknat med att januari och februari ska bli en utmaning rent försäljningsmässigt blir så positivt överraskad. Det verkar som att statistiken stämmer, många reser runt årskiftet och under januari och februari också. Jag skissar på en ny kollektion och lägger samtidigt en lika stor beställning som i november på våra nuvarande produkter.

Mars 

P.g.a läget i världen blir nästa produktion en månad försenad och kommer i april som det ser ut just nu och idag fyller Organista alltså 1 år. Jag har så mycket planer inför 2020 och älskar varenda sekund som jag får jobba med det här. Det är verkligen min dröm och inte i min vildaste fantasi kunde jag föreställa mig vilken rolig värld e-handelsvärlden är. Jag lär mig nya saker och utvecklas varje dag!

Vilken resa vi har gjort va?

Jag kollade precis på statistiken och ni läsare har dessutom stått för hela 5% av all försäljning hittills, helt otroligt! Jag vet helt ärligt inte vad jag hade gjort utan er och det här fantastiska forumet. Mitt mål har faktiskt varit att försäljningen via mina kanaler inte får överstiga 10% av den totala försäljningen. Det kanske låter lite konstigt men jag har velat bygga upp ett företag som inte är beroende av mina kanaler. Så för mig har det varit otroligt viktigt att den största delen av vår försäljning kommer från vår andra annonsering för då vet jag att det verkligen är en produkt som går hem hos människor som inte har en direkt koppling till mig.

Däremot känns försäljningen härifrån extra speciell för mig eftersom ni verkligen har fått följa med sedan dag ett och känner mig så väl. Så TACK, TACK, TACK för er oändliga support och för att ni har stöttat Organista från dag ett. Om ni bara visste hur mycket det betyder för mig!

Ikväll ska jag fira ordentligt! 


12 kommentarer



12 kommentarer om “Organista fyller 1 år och hur allting började”

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Jag accepterar villkoren som finns här

  • Imponerande! Och grattis 🙂

    Reply
  • Tack snälla du 😀 Kram

    Reply
  • Grattis!
    Är läsare sedan ett par år och beställde produkterna i färgen taupe nyligen. Har inte rest något ännu men ser fram emot att få använda dem! Och planerar att ev beställa till min kille också så vi båda kan packa snyggt.
    Stor kram

    Reply
  • Åh, jag älskar att så många par matchar med olika färger! Jättemånga av våra kunder köper till sin respektive också, så kul! Men så tråkigt att man inte kan resa nu, hoppas det vänder väldigt snart så du får använda dem ordentligt. Kram fina du och tack för din kommentar.

    Reply
  • Häftigt att få läsa din företagsresa. Väldigt imponerande 👏 Jag är sugen på att köpa dina produkter men är väldigt mån om sociala och miljömässiga aspekter, kan du berätta om hur ni kontrollerar leverantören och var de produceras? Stor tack!

    Reply
  • Hej där! Självklart, vi är helt transparenta med det och det finns även med i våra FAQs på Organista.com så all info hittar du här https://organista.com/pages/faqs

    Vår fabrik har bl.a. ett certifikat som tar hänsyn till miljö, arbetsförhållanden, hälsa och säkerhet. Kontroll med återkommande uppföljningar ingår och så fort nya krav ställs för att få behålla certifikaten så ändrar fabriken förutsättningarna i enlighet med de krav som ställs. Det var jätteviktigt för mig vid val av fabrik och jag betalar ett högre pris per produkt just av den anledningen. Produkterna hade gått att göra billigare i en fabrik som inte ställer de här kraven på produktionen och miljön.

    Ha en fin dag! Kram

    Reply
  • Stort grattis till 1 år!
    Vilken resa och tack för att delar med dig. Det kan vara lätt att tro att allt är så lätt för dig och andra som startar nya företag, ytan är så perfekt. Men det är ju oftast som livet i övrigt, det går upp och det går ner. Kräver hårt arbete, is i magen och uthållighet. Sen är alla artiklarna fantastiska, kvaliteten är grym! Jag har i alla färger, packningen blir organiserad och snygg, dessutom använder jag dem i garderoben mellan resor för att organisera. Perfekt! Gott jobbat Linn, du är en fantastiskt fin förebild!
    Lycka till framåt också!
    Kram P

    Reply
  • Hej där! Vad glad jag blir att du har i alla färger. Det har så klart jag också, hehe, och jag älskar att jag kan blanda färgerna lite också så ser man ännu bättre vad man har med sig och kan skilja mellan vad som är vad. Och tack för dina fina ord, de värmer verkligen och precis som du skriver så är det så mycket jobb att driva eget. Och framförallt när något som det här händer som det som pågår i världen just nu. Men det är bara att ställa om, anpassa sig och kriga vidare. Kram och ta hand om dig!

    Reply
  • Antar att tjejen som hoppade av ångrar sig bittert nu 😉 Grattis till ett fantastiskt första år!

    Reply
  • Haha, det vet jag inte! Men allt handlar om timing och det här var säkert inte rätt för henne just då och man ska alltid följa sin magkänsla. Kram och tack!

    Reply
  • Fanatiskt, stort grattis! Förstår om du inte vill svara men hade varit så intressant att veta om om du nu kan ta ut lön från företaget? Vad har varit den största utmaningen tycker du? Så imponerande <3

    Reply
  • Hej där! Under förra året valde jag att inte ta ut någon lön, min enda ambition var att behålla varenda krona jag hade i bolaget och att återinvestera det i att bygga upp ett större lager. Inledningen på 2020 gick så bra så i april hade jag kunnat börja ta ut en lön utan att det skulle påverka vår lagerhållning. Men sen kom Corona och med det, det osäkra läget i världen just nu som gjorde att försäljningen har stannat upp. Så nu tar jag en dag i taget och försöker rida ut den värsta stormen. Innan det här hände hade jag nog svarat att den största utmaningen är produktionen, det är så mycket som kan gå fel. I dagsläget så inser jag att den största utmaningen antagligen kommer bli just den här perioden och det som händer i världen just nu. Men jag vill även tillägga att det tar tid att bygga ett bolag och man ska absolut inte räkna med att tjäna några stora summor pengar de första åren. Alla pengar går tillbaka in i bolaget och till utveckling av produkten och erbjudandet. Det är så klart en stor utmaning eftersom det ofta innebär att du måste försörja dig på annat sätt under tiden som du bygger upp ditt bolag. Kram!

    Reply