Cookies help us give you the best experience of our site. However, you can change your cookie settings in your browser depending on your preferences. Please read more about our cookies in our Cookie Policy.

07:44 | October 25, 2019

att starta bolag del 3 – grafisk profil, hemsida och sociala medier

Hej favoriter!

Det är dags för tredje inlägget där jag delar med mig av allt jag har lärt mig sedan jag startade mitt nya företag. Jag lär mig nya saker varje dag när jag jobbar med Organista men jag tänker att det här blir den näst sista delen och sen kan jag gå in mer specifikt på vissa delar som ni är mer nyfikna på och som ni önskar att jag utvecklar. Idag tänkte jag prata mer om något av det roligaste när man startar ett nytt bolag. Nämligen allt det kreativa, så som grafisk profil, hemsida, produktbilder och sociala medier. Har ni inte läst del ett och del två än så rekommenderar jag att ni gör det först. Nu kör vi!

Grafisk Profil

Många företag har ett grafiskt profildokument! Det är en guide där man samlar företagets logga, typsnitt, färger och regler kring hur de får användas. När jag startade Organista visste jag att det här behövde göras men kände ändå att rätt ände för mig att börja i var att få hjälp att ta fram en logga. Dessutom så visste jag att jag ville ha olika prints på våra produkter och det var viktigt för mig att allting vi kommunicerar under varumärket Organista följer en slags röd tråd. Ni känner ju mig och jag gillar inte när någonting uppfattas som rörigt, hehe.

Jag fick tips om en sida som heter Designcrowd i en amerikansk podd som jag alltid lyssnar på. Det är som ett stort community där massor av frilansande designers runt om i världen har signat upp sig. Jag skissade upp lite förslag på vår logga, la upp ett projekt och ganska snabbt började det rulla in en massa förslag. Både några som föll mig i smaken men även en hel del som jag valde att sortera bort direkt. Tillslut föll mitt val på två designers som jag valde att arbeta med i framtagningen av min logga och printen till påsarna. Jag bad om ändringar och så höll vi på så några vändor tills det blev helt klart. Det är så smidigt att jobba med Designcrowd och framförallt så prisvärt. Jag betalade runt 1000-lappen för flera olika designförslag och sedan går den summan till designern som kammar hem projektet och jag har använt mig av Designcrowd flera gånger sen dess.

När loggan var klar kunde vi på egen hand utveckla resten av den grafiska profilen för att få till den där röda tråden i allt vi gör. Allt det här kan man också få hjälp med på Designcrowd men jag var ganska klar med vad jag ville ha för typsnitt och vilken känsla jag ville att vår design skulle förmedla och sen hade jag ju världens bästa Masha som praktiserade hos mig i våras och hon lyckades med den där sista magiska touchen som jag var ute efter. Hon är grym och frilansar en hel del idag, ni hittar hennes hemsida och kontaktuppgifter här!

Hemsida

Jag visste långt innan jag startade Organista att det inte var ett alternativ för mig att utveckla en hemsida från grunden (i t.ex. Magento), så som man ofta gjord förr. Och det behöver egentligen ingen göra idag eftersom det finns så många bra tjänster som gör jobbet åt en istället. Det kan dessutom kosta multum och det var ingenting jag hade budget för. Jag visste att jag skulle starta en e-handel med försäljning och hade därför två ganska självklara val av tjänster som det stod emellan. Det var Tictail och Shopify, två distributörer som inriktar sig på att förenkla e-handelslösningar och göra dem tillgängliga för alla. Efter mycket efterforskningar föll mitt val på Shopify och bara några månader senare visade det sig att dom köpte upp Tictail. Jag är alltså jätteglad att jag valde Shopify för alla jag känner som låg under Tictail fick en hel del jobb med att flytta över sina hemsidor från Tictail till Shopify, vilket jag som tur var slapp.

Vår e-handelsplattform är alltså Shopify och där valde vi en redan färdig designmall att arbeta utifrån. Trots att Shopify erbjuder en hel del “färdiga” designlösningar så tog det otroligt lång tid att anpassa den och få den precis som vi ville ha den så mitt bästa tips är att komma igång med det här så fort som möjligt. Vi började bygga vår hemsida direkt efter att registreringen av bolaget var klar och fortsatte med det arbetet parallellt under tiden ända fram till lanseringen och gör fortfarande små justeringar och ändringar flera gånger i veckan. Shopifys kundtjänst är dessutom grym och jag vet inte hur många gånger vi har chattat med och fått hjälp av dem. Designmallen vi betalar för går nämligen att ändra jättemycket och med hjälp av Shopify Experts har vi gjort den precis som vi vill ha den med hjälp av kodning och olika appar som man köper till och integrerar med vårt Shopify-konto. Jag är så otroligt nöjd med Shopify som e-handelsplattform och hade inte valt annorlunda om jag hade gjort om den här resan idag. Vi betalar runt 1500 kronor fast i månaden för vår hemsida och alla appar vi har lagt till vilket är = ingenting när det kommer till e-handelslösningar. Sedan tar Shopify ut en avgift på vår försäljning som ligger på 1%, vilket innebär att de främst tjänar pengar när vi gör det. De utvecklas dessutom i en rasande takt och flera gånger om året släpper de förbättringar som gör mitt jobb ännu lättare. Ja, ni hör ju, jag är ett stort Shopify-fan och rekommenderar alla som vill starta en e-handel att använda sig av dem.

GDPR 

En stor del av att göra hemsidan redo för lansering var att GDPR-anpassa den. GDRP = The General Data Protection RegulationDet tar sin lilla tid men det är så viktigt att följa alla lagar och dataskyddsregleringar som finns idag. Det du behöver få på plats är framförallt en cookie pop-up och en policy för hur du hanterar personuppgifter. Den här policyn ska innehålla allt ifrån hur du samlar in uppgifter, vilka uppgifter du samlar in, till vad och hur du sedan kommer använda dem.

Varenda företag, som följer lagen, har en sådan pop up och en policy idag så det finns många exempel att kika på. Jag hade dessutom tur för Matilda har jobbat med att GDRP-anpassa hemsidor tidigare så vi valde att göra det själva med hjälp av en app som Shopify erbjuder som plug-in. Med hjälp av den kan vi t.ex. lätt gå in och ta bort all information om en person ifall denne skulle be om det. Det är som sagt en hel del att tänka på och det viktigaste är att vara väldigt tydlig mot konsumenten som besöker din sida och se till att inte skicka information till kunder som inte har gjort ett aktivt val att de vill motta denna. Här kan ni läsa mer om Dataskyddsförordningen och GDPR!

Produktbilder

I och med att arbetet med hemsidan var påbörjat så var det dags att fota alla våra produkter i studio. Jag gillar ju en clean känsla och ville ha våra produkter mot en vit bakgrund så jag började googla efter produktfotografer i Stockholmsområdet. Vi funderade först på att hyra en studio och göra det själva men bestämde oss till slut för att anlita någon som har stor erfarenhet för att få riktigt bra kvalitet på bilderna. Speciellt när vi jämförde kostnaden för att hyra en studio och all tid det skulle ta för oss att redigera bilderna med kostnaden för att anlita någon annan och få ett färdigt resultat levererat. Det var visserligen många alternativ som hade blivit dyrare än att göra det själv men till slut hittade jag André och Studio1 som tar betalt per produktbild. Det är så svårt att veta hur lång tid det tar att fota alla produkter och timkostnaden kan lätt dra iväg så jag skulle rekommendera att ni väljer en fotograf som kan erbjuda ett fast pris per bild om ni ska fota många produkter. Jag är så nöjd med André och vi har använt honom även den här gången när vi skulle fota de nya produkterna till hemsidan.

Sociala medier och innehåll  

Hemsidan är så klart a och o när man vill strata en e-handel, det är där försäljningen sker i nuläget, men jag skulle vilja påstå att sociala medier är minst lika viktigt. Idag hade man i princip kunnat starta en e-handel och sälja produkter direkt via Facebook och Instagram, det är den utvecklingen vi ser på sådana plattformar i alla fall. Sociala medier är dessutom det mest tidskrävande området på daglig basis. Jag har ju jobbat med innehåll i sociala medier i över 10 år och har otroligt stor respekt för hur mycket arbete som ligger bakom t.ex. ett Instagram-konto och det är verkligen ingen barnlek nu när jag driver Organistas sociala medier och mina egna samtidigt, haha, men det går. Bakom Organistas kanaler ligger det dock mycket mer planering. Där lägger jag upp en strategi för vårt innehåll de kommande månaderna och försöker ta hänsyn till högtider och annat som är bra att hålla koll på. Ett tag letade jag efter en social media-byrå som kunde hjälpa mig med att sätta upp en strategi, skriva captions, fota innehåll m.m. men jag lyckades aldrig hitta någon som jag tyckte var tillräckligt bra. Så jag bestämde mig istället för att sköta våra kanaler på egen hand.

Istället började jag leta efter duktiga fotografer som kunde ta fina bilder som komplement till de jag tar och då hittade jag Mika Ågren och Fabricat Studio, en fotograf och en stylist som arbetar tillsammans när de skapar content. De har levererat ett gäng bilder åt oss som vi har använt bl.a. på Instagram och vår hemsida. Nu har jag dessutom hittat ytterligare en fotograf som ska hjälpa oss med innehåll och jag lovar att tipsa om henne så fort jag har fått resultatet. Magkänslan känns riktigt bra i alla fall och det underlättar jättemycket tidsmässigt för mig om jag kan ha någon som levererar en 10-15 bilder i månaden utöver de vi tar själva. Att anlita en fotograf som skapar innehåll kan kosta allt från 500-1000kr per mild och uppåt men det är så värt det i slutändan.

Thats it för den här gången folks, glöm inte att lämna en kommentar om ni har några frågor, nästa gång ska vi snacka om marknadsföring!


6 kommentarer



6 kommentarer om “att starta bolag del 3 – grafisk profil, hemsida och sociala medier”

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Jag accepterar villkoren som finns här

  • Tycker att det är superkul att läsa de här inläggen, även om jag inte har planer på att starta bolag. Märks att du är väldigt strukturerad. 🙂 Var inne och kikade på er hemsida och tänkte bara säga att det verkade ligga olika info om shipping costs under FAQ respektive Shipping & Returns. Mvh Sandra

    Reply
  • Hej fina du. Vad glad jag blir! Det är kul att kunna inspirera trots att du inte har planer på att starta bolag. Stort tack för din kommentar, vi hade missat att ändra men det är fixat nu. Tack för att ni hjälper mig att hålla koll, haha, vet inte vad jag hade gjort utan er läsare, kram!

    Reply
  • Alltid så kul med dessa startup inlägg!

    Reply
  • Roligt att det uppskattas, jag har fått så mycket positiv feedback så det kommer bli fler inlägg under samma kategori. Kram

    Reply
  • Så bra inlägg! Hur lång tid tog det från själva starten (dvs e-handel, inlöp, design etc) tills ni lanserade en säljklar produkt?

    Reply
  • Hej fina du. Bra fråga! Det tog ca 1 år från start till lansering, jag kan skriva lite mer om det i ett inlägg längre fram? Det var en väldigt intressant resa att göra. Kram!

    Reply