Cookies help us give you the best experience of our site. However, you can change your cookie settings in your browser depending on your preferences. Please read more about our cookies in our Cookie Policy.

09:35 | October 6, 2019

social media-detox och appen som har fått mig att halvera min skärmtid

Hej älsklingar! 

Nu ska ni få höra. Jag har varit med om något revolutionerande! Det kanske låter överdrivet men för mig har det verkligen varit ett lyft i min personliga utveckling och mitt välmående. Om vi ser tillbaka på det här året så har jag ju jobbat alldeles för mycket. Min hjärna har varit på konstant högvarv vilket har gjort att jag lättare glömmer saker, tappar tråden i samtal och så har jag tidvis känt mig väldigt trött. Mitt tema inför hösten är som ni vet “struktur” och för att jag ska hinna med allt jag behöver göra så måste jag frigöra mer tid och fokusera bättre när jag väl jobbar.

Mobilen är en stol del av mitt jobb, den tar jag upp för att fixa med bland annat Organistas sociala medier, mina egna kanaler, för att svara på mail, meddelanden osv. Det har nästan blivit som en reflex och många gånger, de flesta av gångerna, gör jag inte ens jobbrelaterade saker utan sitter och scrollar på Instagram utan något riktigt syfte. Först var detta scrollande som en sorts avslappning och en paus från mitt jobb men sen utvecklades det till ett beteende som jag inte längre kan styra över. Det bara sker utan att jag ens tänker på det, känner ni igen er?

Jag misstänker att jag inte är ensam om att telefonen äter upp min tid, jag har inte ens kunnat gå från punkt a till b utan att den varit framme och konstant aktiverat min hjärna med mer information än vad jag egentligen orkar med på en dag. På mobilberoende.se kan ni läsa mer om vad mobilerna egentligen gör med oss och många menar att mobilberoendet har blivit vår tids stora folksjukdom. När vi har tillgång till information 24/7 så sker det ett ständigt påslag av kortisol (stresshormon), det här är inte hälsosamt i längden och kortisol tröttar ut våra organ. Jag känner igen mig mycket i att jag hela tiden vill kolla upp saker, bara för att jag kan, men jag har förstått att jag måste låta min hjärna varva ner ibland, helst flera gånger om dagen om jag ska orka med att jobba i det tempot jag gör.

Det finns flera olika knep man kan använda för att minska sitt mobilanvändande. Bland annat kan man ladda hem en app som mäter skärmtiden, välja mobilfria tider och skaffa en väckarklocka istället för att använda telefonen och på så vis gå och lägga sig utan att ligga och stirra in en skärm det sista man gör. Man kan stänga av notiser på appar och välja tider där man t.ex. går in och svarar på sms eller läser mailen.

När jag fick nog för över en månad sedan så laddade jag ner appen Moment och satte upp en regel för mig själv som innebär att det alltid måste finnas ett syfte varje gång jag tar upp telefonen och att jag helst ska ägna mig åt bara det. T.ex. “Nu ska jag läsa och svara på mail”. Och sen gör jag bara det utan att sväva iväg med annat som tidigare har skett per automatik. Det var riktigt tufft i början och jag kom på mig själv flera gånger om dagen, men nu har jag hållit på tillräckligt länge för att skapa en ny rutin och det är det bästa som har hänt mig på länge!

De här fördelarna har jag märkt av:

– Jag har sänkt mitt mobilanvändande från över fyra till två timmar per dag

– Jag fokuserar bättre

– Jag får mer gjort

– Jag får tid över till annat

– Jag mår bättre mentalt och känner mig mindre stressad

– Jag reflekterar mer över dagens händelser

– Jag känner mig mycket mer kreativ

– Jag känner mig överlag mycket lugnare och mer harmonisk

Idag tar jag bara upp telefonen om jag har ett direkt syfte med den. Om jag ska ringa någon, skriva ett mail som inte kan vänta eller lägga upp något på Instagram. Jag försöker helt strunta i mobilen när jag tar pauser på jobbet, när jag går, åker bil, hänger med mina vänner osv.

Två-tre gånger om dagen, i max 5-10 minuter, så tillåter jag mig själv att ta upp och kolla sociala medier “just for fun”. Däremot har jag mått så bra av att inte göra det så jag börjar ofta kolla Instagram och sen stänger jag ner det direkt igen. Jag tycker det känns så befriande att inte veta vad alla har för sig hela tiden!

Det svåraste är helt klart att inte ta upp mobilen direkt på morgonen. Om jag har fått några meddelanden när jag vaknar så kollar jag dem snabbt men annars duschar och gör jag mig iordning innan jag kollar mobilen. Det är underbart! Det är ju ingen nyhet att jag lätt blir uttråkad om det inte hela tiden händer något, och jag har verkligen fått kämpa med att inte ta fram mobilen när tristessen kommer smygandes. Istället sitter jag och stirrar rakt ut i tomma intet, iakttar min omgivning och reflekterar över olika saker.

Tips!

Jag har som sagt använt mig av appen Moment men det finns även andra appar, som Offtime och BreakFree. Jag vet inte vilken som är bäst men Moment fungerade jättebra för mig. Appen har hjälpt mig att hålla koll på exakt hur många timmar och minuter jag använder min telefon varje dag och skickar peppande notiser. Samtidigt som den inte förbjuder eller spärrar mina appar. Jag vill lära mig ett sätt att förhålla mig till min skärmtid långsiktigt, med eller utan Moments hjälp. Och nu använder jag knappt Moment längre och trots det lyckas jag hålla min skärmtid på två timmar om dagen i genomsnitt. Gissa om jag är nöjd!

Det verkar dessutom finnas ännu fler app-alternativ om du använder Android. Hälsoliv har tipsat om lite olika strategier för att minska mobilanvändande och fler smarta appar här. På Iphone finns även en funktion som heter Skärmtid. Den hittar du genom att gå in i Inställningar. Här kan du bland annat se hur mycket tid du spenderat på vad och schemalägga skärmfri tid. Vill du ta reda på om du är mobilberoende kan du göra det med ett test här.

Dela gärna med er av fler tips om ni har, jag älskar att göra små saker för att förändra mitt beteende till det bättre. Det finns ingenting bättre än nu, när jag har kämpat i över en månads tid och kan klappa mig själv på axeln och säga “bra jobbat”. Nu ska jag bara lyckas upprätthålla de här fantastiska rutinerna också. Wish me luck….

Puss och kram!


0 kommentarer



Leave a Reply

Your email address will not be published.

Jag accepterar villkoren som finns här