Cookies help us give you the best experience of our site. However, you can change your cookie settings in your browser depending on your preferences. Please read more about our cookies in our Cookie Policy.

07:57 | September 27, 2019

att starta bolag del 2 – produktion, import, tull, tredjepartslager och logistik

Hej på er! 

Vad roligt att ni tyckte det var så intressant att läsa det första inlägget om hur jag gick tillväga när jag startade Organista. Det är dags för andra delen och den första delen kan du läsa här. I det här inlägget kommer vi att fokusera på produktion, import, trejdepartslager och logistik. Det kommer främst att röra dig som planerar att ta fram en fysisk produkt som ska importeras, packas och skickas med post till dina kunder men om ni har några andra frågor så lämna en kommentar. Jag hjälper gärna till om jag kan!

Agent, fabrik och produktion

Om du ska ta fram en fysisk produkt är nästa steg efter att du har kommit på en idé att hitta en fabrik som kan producera dina varor. Mitt tips efter allt jag har lärt mig under den här resan är att börja i god tid och räkna med att din deadline med största sannolikhet kommer att skjutas upp, antagligen flera gånger, haha. Det tar mycket längre tid än man tror att hitta rätt fabrik men även att få till ett bra slutresultat som man känner sig riktigt nöjd med. Räkna med många korrigeringsvändor fram och tillbaka innan du har protyper som håller måttet.

När jag hade en idé klar i mitt huvud så var det dags att skissa ner den och se om jag kunde få tag på någon duktig person i Sverige som kunde sy upp en prototyp. Jag visste hela tiden att jag inte kunde ha min produktion här på grund av för höga kostnader och för dåligt utbud av fabriker, men det kändes viktigt för mig att ha en prototyp att visa min framtida fabrik. Det blev även mycket lättare för dem att förstå min produkt när det väl var dags, så det är ett litet tips! Att ha en så “färdig” produkt eller idé som möjligt när du väl vänder dig till en fabrik.

Under tiden som en bekant till min vän Cecilie hjälpte mig att sy upp olika prototyper så letade jag fabriker i både Europa och Kina. Det gäller det att ha tålamod för det är en riktig djungel där ute och många anställda på fabrikerna som jag väl kom i kontakt med pratade knappt engelska. Jag förstod ganska snabbt att det skulle vara svårt för mig att sköta kommunikationen helt själv så mitt val föll till slut på att försöka hitta en agent. Någon som har möjlighet att träffa mig här i Sverige mellan varven, men som också har varit på plats och byggt upp en bra relation till fabriken och personalen som jobbar där. Efter ett par månaders eget letande så kom jag i kontakt med min agent. Det visade sig att hon jobbade med flera olika fabriker i Shenzhen och det var till slut en av dem fabrikerna som mitt val föll på och vi började beställa prototyper utifrån mina ritningar. Prototyper efter prototyper, med små, små ändringar av materialval och design ända tills jag var helt nöjd.

Så från det att jag kom i kontakt med min agent, till att jag la min första beställning tog det ungefär 8-9 månader. Min produkt var så klart lite speciell eftersom fabriken aldrig hade jobbat med en sådan tidigare men det var också valen av material som tog lång tid. Jag är så glad att jag hade min agent under den här tiden, hon sköter fortfarande all kommunikation mellan mig och fabriken och jag rekommenderar varenda en av er som planerar att ta fram fysiska produkter att skaffa en agent. En agent har dessutom flera års erfarenhet av produktion, något jag saknar.

Tips!
Jag fick en fråga från en läsare som undrade hur jag gjorde med ritningarna på mina produkter och det var min vän Sofia som hjälpte mig att ta fram de första. Hon är utbildad industridesigner och jätteduktig på just den delen. För det stämmer att man ofta måste ha en ganska utförlig teknisk ritning att visa fabriken för att de ska ta fram din produkt. Mitt bästa tips är att höra dig för och se om du kan komma i kontakt med någon som har gjort sådana ritningar tidigare. Det beror så klart på hur detaljerad ritning du behöver men är det någon som vet vad de gör så går det hyfsat snabbt att rita upp det i eps-filer som du sen skickar till fabriken. Och varje gång jag har behövt en design eller ritning men inte haft någon att vända mig till så har jag använt mig av Design Crowd. Där kan du lägga en beställning på ett projekt och får då flera svar från frilansare som kan hjälpa dig med det du behöver och till ett väldigt bra pris. Det kan vara världens bästa tjänst!

Import 

När produktionen är igång så är det dags att börja leta efter en bra logistikpartner. När dina produkter är klara måste du ju få hit dem! Och som ni vet så har jag startat det här företaget på egen hand så jag har varit helt beroende av att hitta duktiga konsulter som kan hjälpa mig med de delarna som jag inte har någon erfarenhet utav. Jag träffade en hel del olika företag tills min vän Freddie rekommenderade mig att träffa Joakim och Anina på Shipeasy. De har jobbat med logistik i evigheter och har hunnit samla på sig mängder av erfarenheter gällande vad man ska tänka på. När man fraktar produkter är det t.ex. jätteviktigt att ha en bra försäkring som täcker förluster och oförutsedda händelser. Det är dessutom ganska dyrt att frakta varor och det Shipeasy gör är att de köper upp större partier på lastfartyg och flyg så att de får bättre priser att erbjuda sina kunder än om jag själv skulle gå direkt till fraktbolaget. Joakim och Anina har varit två riktiga stjärnor och har hjälpt mig att förhandla de bästa priserna varje gång!

Tänk på!
Att om du importerar varor från länder utanför Europa så betalar du en importtull på dina produkter. Produkter som importeras från andra delar av världen än Europa har olika tullsatser och det betalar man när produkterna har kommit fram till slutdestinationen, i mitt fall Sverige. Tullsatsen på varor kan vara allt mellan 1-12% och ibland högre, det beror vilken produktkategori dina varor tillhör. Det är bra att kolla upp det här i förväg för det är en kostnad som kommer påverka dina marginaler. Här kan du läsa mer om tullsatser och moms vid import!

Tredjepartslager, pack och plock

De första tre månaderna efter Organistas lansering så hade jag ju lager och packstation hemma i lägenheten! Jag hade turen att ha världens bästa kille som lånade ut sin garderob under en längre period så att vi kunde ha vårt lager där. Våra produkter tar ju inte så mycket plats så det fungerade bra i början men sexton stora flyttkartonger sväljer en ganska stor del av ett rum. Vi hade packstation i hallen och i genomsnitt la jag 3-4 timmar av mina arbetsdagar på att packa ordrar. För att inte tala om hur många timmar Matilda hjälpte till! Det blev inte hållbart i längden, jag har ju det här jobbet att sköta också och det var inte ovanligt att jag jobbade 15-16 timmar om dagen för att hinna med allt. Ett tacksamt problem så klart eftersom det kom utav att vi sålde så många produkter men ganska snabbt började jag ta möten med olika lager- och logistikfirmor. Jag var i kontakt med säkert tjugo stycken, träffade en handfull, jämförde priser, villkor och tjänster, tog referenser och till slut föll mitt val på Zimply Solved. Jag har skrivit om företaget och vår resa dit i ett eget inlägg som ni kan läsa här. Istället för att vi nu lägger alla de timmarna på att packa och skicka ordrar så har vi nu någon som gör det åt oss. Och det är inte vilka som helst, utan världens skönaste gäng i Jönköping. Det här kan vara det bästa beslutet jag har tagit sedan starten av Organista, för det har frigjort så mycket tid för mig som jag istället kan lägga på andra delar av företaget. Samtidigt är jag så glad att vi packade och skickade våra ordrar ordrar själva i början för jag lärde mig verkligen hur vi paketerar våra produkter på bästa sätt och hur kunderna vill ha det. Än så länge har samarbetet med Zimply Solved fungerat helt fantastiskt bra och i november öppnar de upp sitt nya, automatiserade lager så då åker vi dit och hälsar på igen.

Tips!
Kostnaden för att anlita en logistikpartner är ofta baserat på ett fast pris per order. Vanligtvis börjar det runt 20 kr, men sen kostar det ytterligare 3-7 kr per produkt och då blir det ganska dyrt om det är många produkter som ska plockas. Mitt bästa tips är att ta in flera olika offerter att jämföra och viktigast av allt, glöm inte att förhandla! Jag är som sagt jätteglad att vi har hittat ett tredjepartslager och ett alternativ hade varit att ha en anställd som sköter orderhanteringen inhouse. Men en anställd står och kostar pengar även om det inte finns några ordrar att skicka och ofta är det jättemycket att göra en dag och sen är det hur lugnt som helst nästa dag. Nu betalar vi bara för de ordrarna vi skickar istället vilket har fungerat jättebra för oss!

Fraktavtal 

Oavsett om du har ett tredjepartslager eller ej så kommer du behöva minst ett fraktavtal för posthanteringen av dina produkter som ska ut till kund. Mitt val föll till slut på Postnord och jag måste ändå säga att jag än så länge inte förstår varför de har så dåligt rykte. Vi har ju däremot inte varit verksamma under julhandeln än så vi får se om jag tar tillbaka det här om några månader, haha. För tillfället skickar vi våra produkter som Varubrev Klass 1 och kunden har alltså sina produkter 1-2 dagar efter att de har lagt en beställning. Varubrev är dessutom spårbara idag, det var dem inte förut. Våra produkter tar inte så mycket plats och de flesta ordrar vi skickar går rakt ner i kundens brevlåda/brevinkast och det här har vi fått så positivt kritik för. Många lägger alltså sin order och så har de sitt paket redan dagen efter och slipper gå och hämta det hos ett postombud. Fantastiskt! Jag håller dock på att kika på flera fraktfirmor, det är alltid bra att kunna erbjuda olika alternativ och framförallt så jagar jag bra priser ut i Europa.

Tänk på!
Enligt den här artikeln returneras mellan 18-60 % av allt som handlas på nätet idag. Det varierar så klart jättemycket beroende på vilken produkt man säljer som e-handlare men i dagsläget tenderar vi konsumenter att beställa flera varor i olika storlekar, speciellt kläder, för att testa hemma och sedan skickar man tillbaka de som inte passar. Det här beteendet påverkar miljön negativt. Än så länge är vi väldigt besparade från returer men det kan bli så att vi slutar erbjuda returer just för att man som konsument ska tänka en extra gång innan man beställer en massa produkter som man ändå kommer skicka tillbaka. Det tror jag kommer bli allt vanligare hos de flesta webbshopparna framöver, jag hoppas det i alla fall!

Det var allt för den här gången!

Jag hoppas att ni har fått svar på en hel del av era frågor och annars får ni gärna lämna en kommentar så ska jag göra mitt bästa för att hjälpa till. Nästa gång tänkte jag berätta lite mer om hur jag byggde upp vår hemsida och grafiska profil!


12 kommentarer



12 kommentarer om “att starta bolag del 2 – produktion, import, tull, tredjepartslager och logistik”

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Jag accepterar villkoren som finns här

  • Jag är så imponerad av dig och din resa med Organista! Jag har önskat och fått mina packboxar och påsar från dig i gåva och de är så oerhört bra! Så fin kvalitet, hoppas de ska hålla många resor till! Sen använder jag vissa av dem hemma i garderoben mellan resorna också, det är fantastiskt bra!
    Sen är jag än mer imponerad över hur otroligt transparent och bjussig du är med att berätta om din företagarresa! Önskar dig stor framgång och ett njutningsfullt företagande, det är du så väl värd!
    Kram 9

    Reply
  • Tack snälla för din kommentar, den gjorde min dag! Vad roligt att du önskade dig våra produkter i present, det värmer mitt hjärta och jag älskar att få höra hur ni använder era Organista-produkter. Jag gör precis som du, använder dem väldigt mycket i mina garderober här hemma när jag inte är på resande fot. Och vad glad jag blir att ni uppskattar mina “Att starta bolag”-inlägg. Jag har lärt mig så mycket och delar mer än gärna med mig av allt jag kan. Jag vet att det är så många här som är i uppstartsfasen av egna bolag eller som drömmer om att starta eget i framtiden så jag är bara glad om jag kan inspirera lite. Kram och ha en underbar dag! 

    Reply
  • Jättekul att läsa om det som är bakom ditt företag. Jobbar själv med logistik och produktutveckling i ett större företag och tycker det är lika spännande varje gång man får ett sample från tillverkaren.

    Reply
  • Wow, vad spännande! Då har jag säkert så mycket att lära av dig, haha! Visst är det roligt? Jag älskar när vi får nya prototyper. I början var det mycket ändringar som behövde göras men nu har fabriken blivit så duktig på att tillverka våra produkter så sample-rundorna går mycket snabbare. Det här är utan tvekan det roligaste jag har gjort. Kram fina du!

    Reply
  • Hej igen! SÅ kul att läsa om Organista när jag precis håller på att undersöka allt du skriver om! Fabriker är verkligen en djungel. Om man anlitar en agent, vad kostar det? Eller fördelas kostnaden med fabriken på nåt sätt?
    Ser mycket fram emot nästa del!

    Reply
  • Hej där! Vad kul att du gillar! Bra fråga och det beror säkert på vilken agent du arbetar med. Vissa agenter tar ett fast arvode och andra tar ut en provision. Provisionen har jag märkt ligger på mellan 10-20% men sjunker efterhand som du kommer upp i större volymer och precis som med allting så är det ju förhandlingsbart. Min agent lägger på sin provision när jag lägger en beställning hos fabriken och hon kostar mig alltså ingenting under perioderna däremellan vilket passar mig utmärkt nu när vi är en liten start up som måste hålla hårt i alla våra utgifter. Kram och lycka till med allt, du måste berätta mer om ditt företag sen när du är igång. 

    Reply
  • Vilket intressant inlägg och så kul att få läsa om din resa 🙂 men en fundering, när konsumenter handlar över internet gäller ju lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, enligt den har konsumenten alltid (med några få undantag) ångerrätt, hur går det ihop med att sluta erbjuda returmöjlighet? Förstår så klart att man tar betalt för returen, men att dra in på den helt är ju inte möjligt så som lagen ser ut idag? 🙂

    Reply
  • Hej där! Tack för din kommentar, och jag uttryckte mig nog otydligt. Självklart fortsätter man att erbjuda returer men kunden står för portokostnaden. Beloppet dras sedan från beloppet som återbetalas till kunden. Så gör väldigt många företag redan. Ha en fin söndag 😀

    Reply
  • Alltså sååå bra inlägg! Tack! Precis sånt här värdefull info man vill få ut av en blogg 😀

    Reply
  • Vad glad jag blir. Det tar sin lilla tid att skriva ihop inläggen om hur jag startade Organista men det är jättekul när det kan komma till nytta för och inspirera andra. Mitt största mål med att dela med mig av allt jag har lärt mig är att fler ska våga starta eget. Det är jättemycket jobb men det roligaste som finns, kram!

    Reply
  • Älskade detta inlägg! Så givande med en blogg som ger både det ”lätta” som kläder o inredning men jag uppskattar att det vävs in mer än yta. Du är såå bra!

    Reply
  • Tack för din kommentar, det är galet vad ni läsare har överöst mig med kärlek den senaste tiden. Jag svävar på moln! Och ja, livet är mer än bara yta och jag tycker själv att det är roligt och viktigt att väva in de här delarna som utgör en stor del av min vardag. Tack igen och ha en fin dag!

    Reply