Cookies help us give you the best experience of our site. However, you can change your cookie settings in your browser depending on your preferences. Please read more about our cookies in our Cookie Policy.

10:34 | October 29, 2017

önskerubrik: mitt sockerberoende och hälsocoach

Hur går det med sockerberoendet och hälsocoachningen? Har du fortfarande kontakt med hälsocoachen eller är ni ”färdiga”? Tack för alla inspirerade smoothierecept, jag gör dem regelbundet nuförtiden. Kram!

Ni är några som har frågat om hur det går med mitt sockerberoende och jag kan tala om att det går åt HELVETE! Haha! MEN, det gick väldigt bra under väldigt lång tid. Som ni som följt bloggen ett tag vet så blev jag med hälösocoach vid årsskiftet 2016/2017. Elin och jag hade först ett långt telefonmöte för att hon skulle lära känna mig och mina kostvanor, sedan tog hon fram ett förslag på kostschema där ni kanske minns att det enda vi egentligen ändrade på var att jag skulle byta ut mina två ägg jag åt till frukost till en smoothie fullproppad med vitaminer och nyttigheter. Utöver det skulle jag dricka uppvärmt vatten med citron och ingefära, gärna 1-1,5 liter om dagen, det är nämligen jättebra för att rena kroppen och tarmarna.

Annars kunde jag äta som vanligt, och det älskade jag med Elin, det var inte fokus på allt vi skulle förbjuda, utan istället fokus på vad vi skulle tillsätta för att min kropp skulle må bra. Eftersom jag gillar att göra saker all in så förbjöd jag ändå mig själv att äta socker de första tre veckorna, haha, typiskt mig. Men jag känner mig själv och jag behövde en kickstart för att sedan hitta tillbaka till ett mellanting där jag äter hälsosamt men kan unna mig socker ibland. Och det fungerade! I över sex månader gick det strålande. Jag drack mina smoothies till frukost, åt nyttig lunch och goda middagar och lyckades hålla mig borta från att äta socker dagligen. När vi var på semester så blev det ibland lite fler efterrätter och jag åt alltid godis när jag var bakis men jag lyckades hålla det på den nivån och återgå till en hälsosam livsstil i veckorna och när semestern var över.

Det var i slutet av sommaren och början på hösten som det sedan började spåra ur. Jag vet inte exakt när det vände men visst har jag varit medveten om det. Det började med att jag åt godis två kvällar i rad och tog en kardemummabulle till mellanmål på kontoret. Så omvandlingen från hälsosam till sockerberoende har skett sakta men säkert under två månaders tid och de senaste två veckorna har varit riktigt illa. Jag äter scones med sylt till lunch, byter ut min middag mot bullar och en godispåse.

JAG ÄR SJUK, jag vet! Och jag är verkligen en riktig sockerist som jag brukar kalla det. Jag är så otroligt sockerberoende så det är ett skämt. Jag är verkligen beroende och det känns så konstigt, för jag är verkligen inte en beroendeperson i övrigt. Jag är väldigt bra på att konsumera saker måttligt och det är ju inte så att jag överkonsumerar godis och sötsaker så att jag t.ex. går upp i vikt. Jag har ett väldigt “lagom” intag och det som kanske är allra konstigast är att jag går ner i vikt när jag äter ohälsosamt. Jag småäter ju mycket under de här perioderna och får antagligen i mig så lite näringsrika ämnen så att jag tappar kilon. Vilket jag inte vill!

Så nu har jag satt måndag som mitt mål, alltså i morgon! Och tro mig, jag har tänkt att jag ska “börja om och bli hälsosam på måndag” flera helger i rad nu. Haha! Därför är det så bra att jag delar det med er i bloggen idag för då får jag lite press på mig. Så, i morgon kör vi, det blir hälsosamma smoothies och juicer till frukost, sallad och nyttigheter till lunch och absolut godisförbud på kvällarna under nästa vecka. Det kanske är någon som känner igen sig och borde haka på? Jag har alla verktyg jag behöver och är ganska säker på att jag ska klara av det här själv utan att involvera min hälsocoach igen men vi får se. Oavsett vad så önska mig lycka till, jag kommer behöva det!

Vill du läsa mer?

Utvärdering: fem veckor med hälsocoach

– Smoothierecept och hälsocoaching

 Nyttig smoothie med blåbär och hallon

 Nyttig chokladsmoothie

10 kommentarer



10 kommentarer om “önskerubrik: mitt sockerberoende och hälsocoach”

    Lycka till!!
    Se till att alltid ha lättillgängliga alternativ förberedda! Det underlättar mycket för mig. Hoppas du hittar en mellanväg. Kram!

    Reply

    Tack för tipset! Ja, nu kör jag minipåsar med popcorn på kontoret och jag blir supersugen och det har fungerat fint 🙂 Kram

    Reply

    Hej,

    Åh vad jag känner igen mig! Det är exakt lika för mig. Kan ersätta en kvällsmåltid och istället äta godis/chips. Går inte heller upp i vikt eller så men tänker att det inte alls är bra fysiskt eller psykiskt för kroppen.

    Jag ska också försöka bättra det. För egen del hjälper det lite att se till att faktiskt äta mat regelbundet. Alltså inte hoppa över någon måltid.

    Uppdatera gärna kring hur det går för dig!

    Lycka till??

    /Jenny

    Reply

    Tack för peppen Jenny! Det har gått så bra den här veckan, jag äter hälsosamt under dagarna och dricker en hel del varmt vatten. Jag har även dragit ner på antal koppar kaffe per dag då jag vet att sockersug triggas om kroppen är uttorkad. Om jag klarar hela veckan utan bullar och godis så blir det en fuskdag på söndag tänkte jag och då ska det bli intressant att se hur det känns på måndag, jag lovar att uppdatera allt eftersom. Hur har det gått för dig? Kram!

    Reply

    haha gud vad uppfriskande det är med någon som är ärlig med sina “sämre kvalitéer”. är precis likadan själv, vill verkligen sluta äta socker hela dan varje da men det är ju så himla gott?! varför ta bort allt gott här i livet? skämt åsido så tycker jag verkligen att man ska få äta allt med måtta. kanske inte fem kanelbullar i veckan utan det kan ju räcka med bara en, haha.

    KRAM!

    Reply

    Haha, jag har hur många sämre sidor som helst så jag kanske ska börja skriva mer om dem då om du tycker att det är uppfriskande, hehe. Och ja, jag håller med, jag kommer inte sluta med sötsaker helt, jag vill äta det med måtta men eftersom jag är så pass sockerberoende så måste jag dra ner på det nästan helt åtminstone i en vecka för att komma bort från sötsuget. Kram och ta hand om dig!

    Reply

Genom att lämna en kommentar är jag införstådd om att eventuella personuppgifter som delas kommer att hanteras i enlighet med denna webbplats Integritetspolicy"

Leave a Reply

Your email address will not be published.

By submitting my comment I acknowledge that I have read the privacy policy and fully understand its content.