Cookies help us give you the best experience of our site. However, you can change your cookie settings in your browser depending on your preferences. Please read more about our cookies in our Cookie Policy.

15:58 | June 12, 2018

SEO guide – om rubriker, Google och bildsök

bra SEO tips blogg

Det är några av er som hört av er och undrat om inte jag skulle kunna skriva lite om SEO i bloggen!

Och självklart kan jag det så här kommer min SEO-guide! SEO betyder Search Engine Optimization (sökordsoptimering). I korta drag handlar det om att få sin hemsida favoriserad hos sökmotorerna så att den hamnar högre upp i listan bland sökresultat. Jag tänkte att jag skulle dela med mig av några konkreta tips för att lyckas bättre med din SEO-marknadsföring på Google.

En av fördelarna jag fått sedan flytten till Cube är att de erbjuder något de kallar för Cube Academy. För ett par veckor sedan var ju jag och Mathilda och lyssnade på en föreläsning som handlar om SEO. Ett spännande ämne tycker jag, det är dessutom viktigt att ha koll på i mitt arbete som bloggare och mitt jobb med influencer marketing. Google ändrar sig då och då och det gäller att hänga med i alla trender och snappa upp de senaste tipsen. Här har ni mina bästa SEO-tips:

Anpassa terminologin efter hur folk söker 

Mitt första konkreta tips till dig som vill bli bra på SEO är att alltid ha i bakhuvudet att leta efter ord och titlar som man kan tänka sig att folk söker efter. Nu när det är soligt och mycket pollen ute kan man tänka sig att det är många människor som är intresserade av att hitta ett bra solskydd eller den bästa nässprayen. Detta kan du utnyttja. Exempel: Istället för att endast ha en rubrik som säger “Nässpray” så döper du din rubrik till “Bästa nässprayen”. Nu skriver ju  kanske inte jag om nässpray, haha, men det här går att applicera på allt, t.ex. “Fina sommarklänningar” osv. 

Ju mer text desto bättre

Google älskar text, ju mer desto bättre! Detta är väl det minsta problemet för oss som bloggar och gillar att skriva. Eftersom vi matar ut en massa text dagligen så gillas vi av Google men detta är något jag måste tänka på från start när jag skapar hemsidan till mitt nya bolag. Då gäller det att inte snåla på produktbeskrivningar, men jag funderar dessutom på att sätta in en funktion som fungerar lite som en blogg där vi skall skriva matiga artiklar och tips som ger värde till kunderna. För att Google ska gillar ett blogginlägg eller en text ska den helst innehålla minst 300 ord eller mer. 

Optimera titeln

Regel nummer ett här är också att använda sig av ord som folk söker på. Regel nummer två är att det skall vara specificerat. När du skall använda ord som kan ha flera betydelser är det bra att rikta in sig på ämnet. Jag som gillar leopard kanske vill göra ett inlägg som handlar om olika klänningar i det mönstret. Här bör jag stanna upp och tänka till en stund. Har ordet leopard flera betydelser? Ja det skulle ju kunna vara ett kattdjur.  Istället för “leopard” som är ett brett ord så är det därför bättre att ha “leopardmönstrat” i min titel.

Relaterade ord

Nuförtiden tittar Google dessutom mycket på relaterade ord – ska du rankas högt under ett ämne är det smart att få med relaterade ord. Vad är då relaterade ord? Enkelt förklarat är det ord som de flesta personer söker på i kombination med ämnet/ordet du skriver om. Du kan använda Google Suggest för att få fram de ord som flest människor söker på i kombination med ett annat ord. 

Exempel: Om ordet är “leopardmönstrad” slår du in det i Googles sökruta och får upp förslag i drop down-menyn eller söker efter det i Google Suggest. Då står det leopardmönstrad blus, leopardmönstrad kjol, leopardmönstrad klänning, leopardmönstrad tröja och då vill du få med orden blus, kjol, klänning och tröja i din text för att ranka högre.

Struktur

Google gillar hemsidor som har en struktur man kan följa. Detta innebär exempelvis att dela upp innehållet i kategorier och bena ut dessa i underkategorier.

Exempel: Tänk dig att du har en hemsida där du säljer badkläder och underkläder. Då bör “underkläder” vara en egen kategori som sedan utmynnar i två underkategorier som är exempelvis “överdelar” & “underdelar”. Likaså “Badkläder” som utmynnar i “bikinis” & “baddräkter”.

Utnyttja bildsök

Här kan man verkligen optimera sin blogg eller webbshop till max. Har du en hemsida med mycket bilder finns det en del att göra som kan få din sida att ranka bättre. Regel nummer ett är att aldrig låta ordinarie filnamn, exempelvis IMG123.jpg bestå. Här kommer en liten miniguide för just bildsök:

– Filnamnet ska innehålla sökorden du önskar ha med, tänk på att använda bindestreck mellan orden och inte understreck, bindestreck är nämligen detsamma som mellanslag i Googles ögon.

– Använder du wordpress så finns det en ruta i admin som heter “alternativ text” . Här skall du också skriva sökorden du vill ha med och förklara vad bilden visar. Alternativ text är framtagen för synskadade som alltså kan trycka på en knapp och alltså få beskrivet vad bilden innehåller.

– Google tittar även på kontexten, innehållet runt bilden och att den också innehåller sökorden. Dvs. Om jag skriver ett inlägg i bloggen som innehåller både bild och text är det viktigt att ha med samma sökord i min text som jag döpt bilden till och vise versa.

Tilläggsord

Här har du en chans att hotta upp din ranking lite extra. Folk söker ofta på tilläggsord som “med”, “för” eller “utan”. Då är Google Suggest återigen ett bra verktyg för att se vilka ord som är mest poppis att lägga till.

Exempel: Jag vill göra ett inlägg om klänningar. Då går jag in i “google suggest” och skriver in “klänningar med” och får upp vilka kombinationer flest människor söker på. Sedan kan jag alltså skriva om dessa fem i texten och anpassa innehållet, i det här fallet: klänning med fransar, klänning med slits, klänning med ärm, klänning med volang och klänning med fickor.

Sådär ja! Jag hoppas att min SEO guide kunde ge er som frågat lite hjälp i SEO-djungeln. Jag tycker som sagt att det är roligt att hålla på med SEO men vill samtidigt ändå vara mån om att behålla min kreativa frihet och stil. dvs. känner jag för att ha ett citat i min titel om klänningar istället så har jag det, dessutom kanske jag inte väljer att visa klänningar med just fickor eftersom det inte är min stil. Alla tips som jag har skrivit ner ovan är något jag själv försöker ha med i bakhuvudet dagligen, däremot skulle jag säga att jag är långt ifrån att efterfölja allt till punkt och pricka här i bloggen. SEO innebär en hel del jobb, men visar sig vara värt besväret när man får till det och i min framtida webbshop kommer jag vara väldigt noggrann. 

Lämna gärna en kommentar om ni har fler frågor eller vill att jag utvecklar någon av punkterna ovan!

6 kommentarer



6 kommentarer om “SEO guide – om rubriker, Google och bildsök”

    Hej! Tack för ett intressant och informativt inlägg. Superbra! Har du någon aning för hur sökord, titlar etc fungerar i Youtube. Jag har nämligen en vlogg där jag pratar om mitt liv med en liten bebis.

    https://www.youtube.com/playlist?list=PLM4NAIVgmQ9aKksMHxboaPq2Lmpfn-6RU

    Om du har koll på hur det funkar med youtube skulle jag verkligen uppskatta ett liknande inlägg. Stort tack!

    Reply

    hej Angelika, vad kul att du gillar inlägget, jag har antecknat din förfrågan och tar upp det i nästa inlägg 😀 Kram

    Reply

    Vilket bra och intressant inlägg! Jag pluggar strategisk kommunikation och slänger mig över sådan här information som gör att man hänger med i branchen!

    Trevlig kväll and keep up the good work! Din blogg inspirerar och vägleder mig!

    Kram

    Reply

    Åh vilken kul inriktning! Vi får ta en lunch någon dag, helt säker på att jag har massor att lära av dig. Kram och vad glad jag blir att du gillar bloggen! <3

    Reply

    Vilket bra inlägg!! Jag har en fråga angående sökord. Föredrar Google att man väljer ut ett par specifika sökord för varje inlägg eller ska man tänka att man väljer ut ett par sökord för hela bloggen och sen låter inläggen ha sökord som är relevanta till dem?

    Som min blogg som handlar främst om personlig utveckling och entreprenörskap – ska jag då ha “personlig utveckling” och “entreprenörskap” som huvudsökorden och sen försöka involvera relevanta sökord i mina inlägg? Om du förstår frågan, haha. Tack för grymma tips!

    Reply

    Hej Ida! Bra fråga, jag skriver ner den till nästa inlägg och återkommer då 😀 Kram så länge och ha en fin dag!

    Reply

Genom att lämna en kommentar är jag införstådd om att eventuella personuppgifter som delas kommer att hanteras i enlighet med denna webbplats Integritetspolicy"

Leave a Reply

Your email address will not be published.

By submitting my comment I acknowledge that I have read the privacy policy and fully understand its content.