Cookies help us give you the best experience of our site. However, you can change your cookie settings in your browser depending on your preferences. Please read more about our cookies in our Cookie Policy.

17:36 | May 22, 2018

svar på era frågor om Influencer Marketing – samarbeten, dold reklam och att vattna ur sitt varumärke

influencer marketing

Hej på er! Jag skrev ett inlägg om Influencer Marketing förra veckan som var väldigt uppskattat och jag har fått en hel del frågor så jag tänkte att jag svarar på dem i ett inlägg innan jag fortsätter med fler inlägg som rör ämnet. Om ni har fler frågor eller funderingar så lämna gärna en kommentar vetja! Here we go…

Hur tänker du angående valet av influencers som företagen gör? När flera influencers man följer samarbetar med samma varumärke tycker jag att det blir tröttsamt att se det varumärket överallt inom en kort tidsperiod. Då spelar det inte så stor roll – för mig i alla fall – hur bra content influencern har gjort om jag upplever att varumärket “plöjs ut” överallt. Om man väljer flera influencers utifrån samma målgrupp är ju också risken stor att målgruppen även följer alla dem i sociala medier.

Jag tror precis som du säger att mottagarna tröttnar på alla reklambudskap om de upprepas för ofta och på för många platser samtidigt. Jag tycker framförallt att man som företag vid vissa kampanjer borde sprida ut nedslagen hos olika influencers på ett par veckor eller månader och tror att det kommer bli mer vanligt. Samtidigt som att många influencers idag jobbar heltid med sina kanaler och det produceras en hel del gratis material i bloggar, på hemsidor osv. Det kommer krävas sponsrat innehåll i form av reklam för att man ska kunna leva av att driva t.ex. en blogg eller Youtube-kanal vilket man som läsare borde ha överseende med. Jag håller dock inte med om content-delen du nämner, jag tycker det är så bra att det ställs högre och högre krav på oss influencers att producera relevant innehåll och uppskattar själv när det är riktigt bra innehåll. Ett nyckelord alla dock borde ha i åtanke när man jobbar med influencer-kampanjer (vilket tyvärr ofta saknas) är hur man skapar ett mervärde för mottagaren. Idag kan man inte längre bara presentera en produkt utan man måste visa upp den på ett kreativt sätt, hur man använder produkten och gärna en guide med tips.

Intressant inlägg, kul att höra om det från ett influencerperspektiv. Den största utfodringen tror jag är att behålla trovärdigheten för produkten och varumärket, hur kan den bevaras när många liknande bloggare visar upp samma produkt? tänker tex på Wellington-klockorna, jag vet ingen som skulle köpa en sådan då de synts i massa bloggare och fått ”bloggstämpeln”. Det kan även gälla produkter som inte är samarbeten men syns i många bloggare, tex LV-väskorna som tidigare hade viss status.

Jag tycker att alla får ha sin mening men med tanke på omsättningen och vinsten Daniel Wellington gör så talar det emot att “ingen skulle köpa en sådan produkt”. Det viktiga för ett sådant företag blir att fortsätta tillhandahålla ett mervärde för mottagaren och att fortsätta utveckla sitt varumärke och sin produkt. I min värld har Louis Vuitton fortfarande en viss status (om man nu kan kalla det det) och jag har inte märkt av att LV har vattnat ur sitt varumärke p.g.a att det syns hos många influensers, jag skulle nästan vilja påstå att det borde vara tvärtom.

Väldigt intressant läsning. Ser framemot resten. Skulle gärna vilja veta hur du tänker kring de bloggare som har sina bloggar fulla med adlinks och de som är otydliga i sina samarbeten. Man rosar ett städföretag bara för att liksom istället för att vara öppen att man har ett samarbete.

Jag är, vilket jag hoppas märks här i bloggen, otroligt noggrann med att märka ut samarbeten och annonslänkar. Jag anser att krav på reklam- och annonsmärkning är något av det bästa som har hänt vår bransch för det är först då, för några år sedan, som blogg- och influencer-branschen började gå mot att bli en ansedd och seriös bransch att vara verksam inom. I längden skjuter man sig själv i foten som influenser om man inte reklam-märker sina inlägg och markerar annonslänkar som man tjänar pengar på för ni läsare är inte dumma och det är enkelt att se om någon använder en annonslänk, håll bara ett öga på när ni trycker på länken ifall den först länkar till en mellanlänk innan ni hamnar på sidan ni ska till. Att inte märka ett samarbete som man har fått betalt för ska räknas som dold reklam och bryter mot lagen. Jag tror att vi är på väg mot att allt fler och förhoppningsvis snart alla reklam-märker sina samarbete och är tydliga när de lägger upp annonslänkar.

Hej! Det som stör mig är att jag känner att så många influencers inte längre är trovärdiga i sina ”rekommendationer”. Som lovordar ett varumärke ena dagen och konkurrenten den andra – och sen ser vi aldrig dessa varumärken mer i hens flöde –> 0 köplust för mig, hur mycket har vi t.ex sett av Yves Rocher sedan det samarbetet tog slut? Eller när alla plötsligt har länkar från samma företag samtidigt, då känner jag att detta är inte genuint intresse från bloggaren att handla från just detta företaget. Det borde väl både en bloggare och företag tänka på – att trovärdigheten minskar i längden – eller passar man bara på att smida medan järnet är varmt? Jag har absolut handlat via influencers rekommendationer genom åren, men då brukar det inte vara en köpt ”annonsering” utan en genuin rekommendation som man inte fått betalat för och man tydligt meddelar – DÅ är jag beredd att slå till!

Hej där! Jag är helt med på var du menar och det är upp till varje influencer att tänka på det här! Däremot ska man också som läsare tänka på att vi lägger allt mer tid på våra inlägg och man hinner helt enkelt inte skriva om allt. Jag använder så många olika varumärken, livsmedel och produkter från olika företag men hinner omöjligt skriva om alla. Ibland dyker det upp samarbeten med produkter som man använder men som man kanske aldrig har nämnt i bloggen. Det kan dessutom vara så att man t.ex. använder smink och skönhetsprodukter och testar ett nytt varumärke i samband med ett samarbete. Många läsare uppskattar att få tips om nya produkter men återigen så ska man tänka på trovärdigheten och därför tror jag också att det blir allt vanligare med mer långsiktiga samarbeten, att man teamar upp med ett företag under en längre tid så att man verkligen hinner testa produkten och använda den på riktigt. T.ex. som jag har gjort med Veet, Marc Jacobs Beauty, Zalando och andra samarbeten som är återkommande här i bloggen.

Håller med precis i allt vad du skriver. När 12 kändisar köpt samma skor samma dag och lägger upp på instagram blir det löjligt.. Jag ser gärna att man skriver vad man tycker, så det blir genuint och äkta. Jag tänker att företaget borde väl vilja ha ärlig feedback också. Jag är väldigt selektiv i vem som rekommenderar och vad. Tycker seriösa skönhetsbloggare har kommit längre där. Där de provar produkten och sen skriver ärligt fördelar och nackdelar och annat med produkten.

Word! Skönhetsbloggare är så mycket längre fram än livsstilsbloggare i recensioner och utvärderingar av produkter, däremot ska man också ta i beaktning att det är en väldigt nischad bransch och en viss typ av produkter medan t.ex. livsstils-influencers skriver om allt från mat till träning, mode, inredning och annat som rör livet. Då finns det inte lika mycket tid och plats att skriva om och jämföra olika företag och produkter utan man teamar istället upp med sina favoriter. Influencer marketing blev en stor och erkänd marknadsföringsform för bara något år sedan och jag tror att vi måste ge branschen ytterligare lite tid för att den ska mogna ordentligt. Ambassadörskap och sponsorer (likt det man alltid har haft i t.ex. idrottsvärlden) tror jag kommer bli allt vanligare.

Ingen fråga men en liten frustrerad fundering. Vems ide var pop-up-annonsen? Den, och endast den, är ansvarig till att jag använder en adblocker. Vanliga annonser i sig kan jag blicka över, de stör mig inte så mycket och deras svaghet har väl blivit att man oftast gör just det – blickar över dem. Men pop-ups, de är (djävulska) störmoment som rubbar rytmen när man surfar. Way to go, när man ska göra reklam för något, att göra en potentiell kund irriterad, less och mer benägen att använda en adblocker som blockerar samtliga annonser indefinitely. Iaf, just had to get it out of my system hehe. Jättebra och intressant presentation Linn, är själv en statistiknörd så det är kul att se lite procentenheter. 

Haha, åh! Om du bara visste hur många gånger jag har bråkat om pop-up annonser med mina bloggportaler. Det är ett otroligt kortsiktigt sätt att tjäna pengar på nätet. Anledningen att 5/1o använder adblockers idag är för att man är trött på reklam. Jag förstår inte varför man då måste trycka upp annonserna i läsarnas ansikten. Går man in på DN.se och liknande sidor idag så är nästan hela uppslaget annonser. Det är för att de i ren desperation behöver en intäkt för att kunna erbjuda sina läsare högkvalitativ journalistik, det köper jag men att inte lyssna på mottagaren och istället irritera läsarna med för mycket reklam tror jag är en väldigt kortsiktig strategi. Antingen får man komma på nya sätt att tjäna pengar/visa upp reklam eller så tror jag tyvärr att mottagaren kommer leta upp sin information någon annanstans. Det tar tid och är dyrt att skapa riktigt bra innehåll men jag tror också det är svårt att be läsarna att betala för t.ex. prenumerationer. Så många gånger jag har klickat mig in på en artikel och blir så snopen när det står att jag måste bli prenumerant och betala pengar för att få läsa resten. Nej, det gillar jag inte alls och det slutar alltid med att jag klickar bort artikeln och letar upp informationen någon annanstans.

Hej Linn! Så bra inlägg. Vilket sammanträffande att du skrivit detta inlägg samtidigt som nu när jag skriver min kandidatuppsats inom service management. Syftet med den är att öka förståelsen för hur unga kvinnor upplever informationen i sökprocessen på sociala medier inför ett klädköp. Känner igen det du skrivit i ditt inlägg! vart har du hittat dina siffror i ditt inlägg? Har du någon speciell artikel du rekommenderar? Med vänlig hälsning, Emma

Hej Emma, om du vill ha den bästa och senaste statistiken för Sverige så ska du läsa E-barometerns Helårsrapport här och Svenskarna och Internet 2017 härDet är statistikrapporter på över 60 sidor, jättekul för någon som älskar sådant som jag men ett tips om du inte orkar läsa hela rapporterna är att söka med hjälpa av nyckelord i texterna efter just de områdena du är intresserad av att lära dig mer om. Lycka till!

Håller med ovanstående inlägg om att det inte är trovärdigt när flera bloggare skriver om samma märke samma dag. Själv så ser jag samarbeten på samma sätt som reklam, så fort jag inser att inlägget jag läser är ett samarbete så slutar jag läsa.

Tråkigt att höra, om man resonerar så så borde man även stänga ner en webbsida så fort den innehåller annonser, stänga av en podd så fort de nämner en sponsor, bojkotta tv, tidningar, magasin och allt annat som innehåller reklambudskap i vårt samhälle. Istället tycker jag att man ska stanna kvar om man som läsare anser att man fortfarande får ut något vettigt och ett mervärde av en blogg, hemsida, tidning och helt enkelt acceptera att vi jobbar heltid med det vi gör och måste betala hyra och andra utgifter som hör livet till. Utan reklam hade det inte funnits tidningar, bloggar, youtube-kanaler och andra medier på samma sätt som det gör idag. Men tack för din input, alla har rätt till sin egna åsikt.

12 kommentarer



12 kommentarer om “svar på era frågor om Influencer Marketing – samarbeten, dold reklam och att vattna ur sitt varumärke”

    Håller med dig Linn i det mesta, tycker absolut det är okej med reklam – ni måste också leva. MEN jag blir också irriterad när samma varumärke dyker upp på fyra-fem bloggar samma dag/vecka. Inte på bloggaren utan på företaget, så himla osmart! Vore mycket bättre att sprida ut det lite mer, jag förstår att det oftast är en nylansering som ligger bakom men ändå… Hellre satsa fullt ut på en bloggare (min telefon ändrar hela tiden till blottare, haha vad tusan?) istället för ett inlägg hos fem st, ofta så läser man ju fler en än blogg och så tröttnar man på produkten snarare än att man vill ha den.

    Reply

    Haha, hatar när det händer, min mobil gjorde också det i början och om jag inte minns fel så gick det att gå in i Inställningar någonstans och ändra ord som mobilen själv skriver om? Jag håller helt med i det du skriver och det verkar vara många bloggläsare som tycker som du. Tyvärr får man som profil sällan veta hur många fler som gör kampanjen och om det sker samtidigt som man själv ska lägga upp samarbetet men jag tar med mig er feedback till framtida kundmöten. Kram!

    Reply

    Tack för bra svar, Linn. Men jag tror att du missförstod vad jag menade med kvalitet på content. Jag menade bara att kvaliteten på samarbetet tyvärr blir urvattnat pga att flera influencers marknadsför samma produkt samtidigt. Och som Cornelia skriver, så blir jag också väldigt anti den produkten. Som ett visst klockmärke som någon redan har nämnt… (Som jag aldrig har sett att någon influencer faktiskt använder annars än i de samarbetsinläggen?)

    Reply

    Hej igen, åh sorry, det är så lätt med missförstånd när man läser och skriver ibland, men då är vi nog ganska överens. Jag tycker precis som ni att man ska vara försiktig i mängden marknadsföring av en produkt i olika kanaler, oavsett om det gäller tv, tidningar eller sociala medier. Kram och tack för att du förtydligade!

    Reply

    Hej Linn! Jag är huvudansvarig för att skapa innehåll till skatteverket.se/influencer. Materialet som finns idag skapade min arbetsgrupp inför influencerfestivalen Iconfest som ägde rum i Älvsjö den femte maj. Nu vidareutvecklar vi sidorna dels så att de även ska omfatta näringsverksamhet, dels utifrån samtal med bloggportaler som liknar Cube. Kika gärna. 🙂

    Reply

    Hej Sandra! Vad kul, vilket spännande jobb du har. Jag ska kolla in sidan direkt, tusen tack för tipset, kram!

    Reply

    I really like how these days influencers are going above and beyond to provide and present beautiful and creative content when doing sponsorships and collaborations. I think this shows how much the influencer cares about what they’re promoting and wants to make sure they are doing justice of whatever it is they’re being sponsored for. Also, I’ve noticed this creativity become much more present on blog posts that aren’t sponsored and I think that is a very strong sign of the influencer/blogger. You are definitely one of the top people who come to mind when I think of this 😀

    http://www.beingisabella.com

    Reply

    Måste tyvärr hålla med övriga om att trovärdigheten för vissa varumärken är noll pga hur de marknadsför sig.
    Tror många hade tjänat på att välja ut en person/blogg/kanal och ha längre samarbeten. Det är ju så man traditionellt jobbat tidigare med musor för olika varumärken.

    Antar att jag kanske inte är målgruppen för LV (30 plus haha) men det finns ganska mkt skrivet i ämnet om att deras varumärke/status är urvattnat pga alla kopior och yngre tjejer som köpt väskorna. Märket förlorar då sin status.
    Inte för att det egentligen borde spela ngn roll, tycker man väskorna är fina ska man så klart ha dem.
    Men personligen tycker jag de blivit överexponerade och har gått vidare till andra varumärken.

    Tack för en fin blogg! Kram

    Reply

    Ah, ok, då är jag med på hur du menar! LV kanske har fått högre status i yngre målgrupper och det är ju inte alltid lika önskvärt då de t.ex. tjänar mindre pengar och därav köper färre väskor. Däremot har jag för mig, om jag inte minns helt fel, det kan ha varit ett annat varumärke men jag tror att det var Gucci och Louis Vuitton som ökat väldigt mycket de senaste både omsättnings- och vinstmässigt. Jag läste en artikel om det förra året (men kan som sagt minnas fel) och det ser jag som viss status och ett lyckat varumärke men jag förstår verkligen hur du menar också. Kram!

    Reply

    Tyvärr tror jag som flera andra att en del produkter o märken urvattnas o att det får en motsatt effekt då man ser vissa klockor/väskor/skor hos alltför många bloggare – man vill inte köpa dem. Har tyvärr oxå en jargong bland mina vänner att vissa produkter är ”bloggiga” o det är då inget man vill köpa. Inte för att det är fel eller dåligt o vara bloggare, men för att det delvis förknippas så mkt med reklam o att alla redan har det, blir opersonligt o för oss som är 30+ har ”vanliga” liv o karriärer vill man inte alltid ha ngt som figurerar i massa bloggar. Inget illa ment alls men är så ibland bara.

    Reply

    Haha, jag älskar uttrycket att vissa produkter är “bloggiga”. Jag försöker göra mitt bästa för att inte glömma att jag så klart lever i en viss verklighet som kanske skiljer sig från många andras, där många av mina bästa vänner har samma jobb som jag och vi har ju så klart ett visst sätt att se på saker då vi ofta är avsändare och ni läsare är mottagarna. Därför ÄLSKAR jag sådana här diskussioner oss emellan för ni lär mig så mycket och ger mig nya infallsvinklar. Och visst finns det vissa varumärken som vi också tycker borde ta det lite lugnt med marknadsföringen i sociala medier, allt handlar om att ha en bra och hållbar strategi som företag men som jag skrev i förra inlägget så handlar det nog också om att vår bransch måste mogna ytterligare innan allt blir så bra som möjligt för alla. Kram!

    Reply

Genom att lämna en kommentar är jag införstådd om att eventuella personuppgifter som delas kommer att hanteras i enlighet med denna webbplats Integritetspolicy"

Leave a Reply

Your email address will not be published.

By submitting my comment I acknowledge that I have read the privacy policy and fully understand its content.